Hej och tack för att du besöker vår blogg. Vi vill åter knyta an till detta vi skrev för par år sedan och vill ge en återblick i om man tvekar över sin situation eller att man inte har en blekaste aning om vad man vill göra.
Alla har vi någon gång fått stanna upp och börja fundera över vårt liv. Oftast
bottnar funderingarna i " Jag vill göra något men vet inte vad"
Några punkter som är rätt bra att ta sig an i det skedet
1. Fundera på
vad man är bra på och vad man tycker om att göra. Är man nu tex, bra på
skriva, så kanske skribent är ett alternativ eller så är man bra på
lyssna och coacha människor, då kan alltifrån konsultarbete till
terapeut vara alternativ. Men som sagt detta är bara några exempel, men
det är viktigt att lyssna inåt och se vad är det man är bra på
2. Har man nu
bestämt sig vilken riktning man ska gå, då måste man börja titta på, ska
jag vara anställd eller ska jag starta eget och arbeta hemifrån. I det första, dvs om man
ska vara anställd, måste man börja skriva CV och den ska ju innehålla
allt det viktigaste om dig som person och dina utbildningar , erfarenhet av arbete etc. som är intressant för jobbet och arbetsgivaren.
Ska man starta
eget ska man sätta dig ner och skriva ner allt man vet som man själv kan
göra och det man är inte så bra på eller inte kan rekommenderar vi
att man överlåter till nån annan eller utbildar dig. Ska man starta
eget som t.ex. konsult, måste man titta på vilka utbildningar som kan vara
bra och för att få den utveckling som krävs. Ja sen är det allt det här
med skatteverket, dvs skaffa F-skattsedel, företagsnamn, och eventuellt
gå en starta eget kurs via dem etc... och allt den här informationen
finns på skatteverkets hemsida hur man går tillväga som företagare.
3. Ja nu har vi
kommit en bit och då måste man ha några mål vad ska allt det här leda
till och var vill man vara t.ex om ca 1 år. Kan jag dela in målen i små
delmål för att beta av dem i bra takt. Se målen som framgång är det
viktigaste med hela processen.
4 . Att ha
någon att bolla idéer med är också bra. Det som kanske är tveksamt, att
göra kanske någon annan ser i ett annat perspektiv och kan få upp dolda
talanger, dvs att man kan utveckla sig vidare. Det är också bra att ha
någon att axla sina motgångar ,t.ex. dagar som inte flyter som de ska. Det
kan vara alltifrån att kunder ger återbud eller svårt att hitta nya
kunder eller att marknadsföringen inte fungerar
Men som sagt
detta är inget som varar för evigt utan se det som en lärdom, att kanske
titta tillbaka vad kan man förändra som kan bli ännu bättre.
5. Nu
har du jobbat ett bra tag och utvecklats till t.ex. en framgångsrik
entreprenör eller kommit upp dig till en bättre position som anställd.
Och allt flyter på riktigt bra och du trivs som fisken i vattnet
Då är det
viktigt att man inte glömmer var man började ifrån och här i detta skede
bör man se möjligheten att hjälpa andra som också har hamnat där man själv en gång var.
Team work
kallas det , även om man är anställd eller entreprenör att kunna stödja
och samarbeta med varandra och hjälpa varandra till framgång ger den
bästa livskvalitén
Slutligen vill vi berätta att i vårt team har vi stora utvecklingsmöjligheter och kan bolla idéer med varandra och stötta varandra framåt
Söker du en seriös möjlighet att arbeta hemifrån och ett affärssystem som jobbar i stort sett automatik för dig och där ett säljteam gör det grova jobbet åt dig, alltså säljer åt dig? Är du intresserad av att lära dig marknadsföra digitala tjänster och produkter online med hjälp av utbildning, vägledning och med sfm digitala affärssystem
tisdag 19 februari 2013
Att fundera på vad man är bra på och vad man tycker om att göra
Etiketter:
arbeta hemifrån,
framgångsrik entreprenör,
marknadsföringen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar