tisdag 19 februari 2013

Att fundera på vad man är bra på och vad man tycker om att göra

Hej och tack för att du besöker vår blogg. Vi vill åter knyta an till detta vi skrev för par år sedan och vill ge en återblick i om man tvekar över sin situation eller att man inte har en blekaste aning om vad man vill göra.

Alla har vi någon gång fått stanna upp och börja fundera över vårt liv. Oftast bottnar funderingarna i " Jag vill göra något men vet inte vad"


Några punkter som är rätt bra att ta sig an i det skedet


1. Fundera på vad man är bra på och vad man tycker om att göra. Är man nu tex, bra på skriva, så kanske skribent är ett alternativ eller så är man bra på lyssna och coacha människor, då kan alltifrån konsultarbete till terapeut vara alternativ. Men som sagt detta är bara några exempel, men det är viktigt att lyssna inåt och se vad är det man är bra på


2. Har man nu bestämt sig vilken riktning man ska gå, då måste man börja titta på, ska jag vara anställd eller ska jag starta eget och arbeta hemifrån. I det första, dvs om man ska vara anställd, måste man börja skriva CV och den ska ju innehålla allt det viktigaste om dig som person och dina utbildningar , erfarenhet av arbete etc. som är intressant för jobbet och arbetsgivaren.
Ska man starta eget ska man sätta dig ner och skriva ner allt man vet som man själv kan göra och det man är inte så bra på eller inte kan rekommenderar vi att man överlåter till nån annan eller utbildar dig. Ska man starta eget som t.ex. konsult, måste man titta på vilka utbildningar som kan vara bra och för att få den utveckling som krävs. Ja sen är det allt det här med skatteverket, dvs skaffa F-skattsedel, företagsnamn, och eventuellt gå en starta eget kurs via dem etc... och allt den här informationen finns på skatteverkets hemsida hur man går tillväga som företagare.


3. Ja nu har vi kommit en bit och då måste man ha några mål vad ska allt det här leda till och var vill man vara t.ex om ca 1 år. Kan jag dela in målen i små delmål för att beta av dem i bra takt. Se målen som framgång är det viktigaste med hela processen.


4 . Att ha någon att bolla idéer med är också bra. Det som kanske är tveksamt, att göra kanske någon annan ser i ett annat perspektiv och kan få upp dolda talanger, dvs att man kan utveckla sig vidare. Det är också bra att ha någon att axla sina motgångar ,t.ex. dagar som inte flyter som de ska. Det kan vara alltifrån att kunder ger återbud  eller svårt att hitta nya kunder eller att marknadsföringen inte fungerar
Men som sagt detta är inget som varar för evigt utan se det som en lärdom, att kanske titta tillbaka vad kan man förändra som kan bli ännu bättre.


5. Nu har du jobbat ett bra tag och utvecklats till t.ex. en framgångsrik entreprenör eller kommit upp dig till en bättre position som anställd. Och allt flyter på riktigt bra och du trivs som fisken i vattnet


 Då är det viktigt att man inte glömmer var man började ifrån och här i detta skede bör man se möjligheten att hjälpa andra som också har hamnat där man själv en gång var.
Team work kallas det , även om man är anställd eller entreprenör att kunna stödja och samarbeta med varandra och hjälpa varandra till framgång ger den bästa livskvalitén


Slutligen vill vi berätta att i vårt team har vi stora utvecklingsmöjligheter och kan bolla idéer med varandra och stötta varandra framåt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar